Month: December 2009

• Dag 10: Et marked for alt!

Karianne spiser omtrent ingenting til frokost og har vondt i magen fremdeles. Dagen kan ikke bli så hektisk som vi hadde lagt opp til. Etter en veldig rolig start på dagen, forsøker vi oss etter hvert på en tur på markedet. Det beste markedet er visstnok Psar Tuol Tom Pong, også kalt det russiske markedet.…

• Dag 9: Den lange landeveien tilbake

I dag skal vi ta bussen tilbake fra Siem Reap til hovedstaden Phnom Penh. Så mye mer enn det har vi ikke planlagt, og det er egentlig like greit. Utenfor hotellet griper vi fatt i en tuk-tuk som kjører oss til busstasjonen. Jeg (Andreas) trodde bussen vår gikk fra like ved det gamle markedet, men…

• Dag 8: Steintøft!

Trøtte og spente reiser vi fra hotellet grytidlig etter å ha fortært noen rester fra gårsdagens turmat. Klokka er 5 om morgenen og det er over en time til sola står opp. Likevel kjører vi ut fra Siem Reap med vår guide ’Sam og vår venn fra i går, sjåføren Chan Di, på hans tuk-tuk…

• Dag 7: På bøljan blå

Tidlig start på dagen. I dag legger vi kursen langt innover landet til Siem Reap, Kambodsjas turisthovedstad og utgangspunkt for tempelbesøk. Billigste reisemåte dit er med buss, men vi har valgt å foreta reisen med båt oppover elva. Jeg (Andreas) har allerede bestilt transport fra hotellet til båthavnen, slik at det står en tuk-tuk utenfor…

• Dag 6: Massasje gir muligheter

Den ekstra halvannen timen med søvn var velkommen – det blir lange dager og mange inntrykk på en slik tur som denne. Vi blir hentet 0930 av ABCs sjåfør, og kjører til organisasjonens kontorer i et annet kvarter av byen enn der hvor vårt hotell ligger. Huset og tomten ble donert til ABC av den…

• Dag 5 – del 2: Levende historie

Dagene er så innholdsrike her i Kambodsja, at jeg ser ingen annen mulighet enn å dele dagens innlegg i to. Den første delen handler om Kambodsjas lyse fremtid – de nydelige ungene vi fikk lov til å møte på skolene. Denne andre delen handler i stor grad om landets mørke fortid, men vel så mye…

• Dag 5 – del 1: Herlige unger

Dog lettere reduserte, føler vi oss mye bedre når vi står opp denne morgenen. Frokosten på The Pavillion er igjen innbydende – ferskpresset pasjonsfruktjuice, ferskt brød med ananasmarmelade, fritt valg av egg, te eller kaffe og frisk frukt. Kl. 0745 venter igjen våre venner i bilen utenfor, og Boun Mao er oppriktig lei seg for…

• Dag 4: Spis aldri på pen restaurant

Vi kom tilbake til hotellet i går kveld rundt sekstiden. Det hadde vært en lang, støvete dag og det var deilig med en dusj og klesskift i vårt air conditionede hotellrom. Vi bestemte oss for å gå ut og spise, Andreas og meg alene ettersom Marius skulle treffe en kamerat som jobber for Dansk Røde…

• Dag 3: Inspirerende møter

Klokken 0745 er frokosten fortært. Vi møter Boun Mao og sjåføren utenfor hotellet, hvor også vår innleide fotograf Nick venter med sin sjåfør. Australieren bor her og kjører til vanlig moped som så mange andre, men han kjører aldri bil i Kambodsja. Det har vi forståelse for. Inntil nylig har det ikke vært noe krav…

• Dag 2: Syreangrep og blinde massører

Hotellet vårt heter The Pavillion, og ligger i hjertet av Phnom Penh. Likevel er stedet en oase, tilbaketrukket fra byens kjas og mas. En vakker tropisk hage med et svømmebasseng i midten møter oss, og vi finner veien mellom trærne til resepsjonen. Andreas kan opplyse oss andre at hotellet er oppført som det mest populære…